sunnuntai 22. huhtikuuta 2018

Vapaa-ajantuutori lasten ja nuorten harrastuspolkujen tueksi

Saimme 18.4.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunnassa käsittelyyn "Harrastustakuulla kaikille lapsille mahdollisuus harrastukseen "-aloitteen. Aloite on tärkeä ja olen sitä mieltä, että erityisesti palveluohjauksen ja vapaa-ajankentän on hyvä kehittyä lasten ja nuorten tarpeiden mukaisesti.

Työskennellessäni Vaasan kaupungilla kehitin hankkeen, johon kaupunki sai Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksen. Muotoilin uuden ja yksilöllisiä tarpeita huomioonottavan palveluohjausmallin. Koska hanke oli onnistunut ja näin  omin silmin miten tärkeää joillekin nuorille on vierellä kulkeminen ja yksilöllisten tarpeiden huomioiminen vapaa-ajantoimintoihin pääsyssä- päätin toimia ja tehdä seuraavan tekstilisäysesityksen lautakunnalle:


Lautakunta katsoo tärkeäksi, että Vaasassa toimisi vapaa-ajantuutori, joka tekee poikkihallinnollisesti ja yli organisaatiorajojen yhteistyötä vapaa-ajantoimijoiden kanssa sekä tutustuttaa ja ohjaa ilman harrastusta olevat lapset ja nuoret jo olemassa olevaan kerho- ja harrastustoimintaan ottaen huomioon heidän yksilölliset tarpeet ja mahdollisuudet harrastaa. 


Lisää tietoa viittaamastani vapaa-ajantuutorin toimintamallista: Vapaa-ajantuutorin tehtävänä on kartoittaa harrastusmahdollisuudet yli organisaatiorajojen ja tehdä tiivistä yhteistyötä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopalveluiden sekä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen kanssa. Lähtökohtaisena tavoitteena ei ole perustaa Vaasan kaupungin toimesta uusia kerhoja tai harrastusryhmiä vaan tutustuttaa ja ohjata ilman harrastusta olevat lapset ja nuoret jo olemassa olevaan kerho- ja harrastustoimintaan ottaen huomioon heidän yksilölliset tarpeet ja mahdollisuudet harrastaa. Vapaa-ajantuutori kartoittaa lasten ja nuorten harrastusten nykytilaa (esim. harrastuslomake) sekä harrastustoiveita ja tarpeita. Tuutori huolehtii tarpeen mukaisesti yksilöllisestä palveluohjauksesta ja osallistaa huoltajia. Tavoitteena on se, että vapaa-ajanpalveluiden tarjonta yli organisaatiorajojen ja kysyntä kohtaisivat nykyistä paremmin ja että tieto saavuttaa oikeat henkilöt oikealla tavalla ja oikea-aikaisesti. Kohderyhmänä ovat erityisesti haavoittuvassa asemassa olevat lapset ja nuoret. 
Mera information om verksamhetsmodellen av fritidstutor: 
Fritidstutor kartlägger fritidsmöjligheter över organisationsgränser och samarbetar nära med kultur-, idrott- och ungdomsservicer samt småbarnspedagogiken och grundundervisningen. Målet är inte att grunda nya klubbar eller hobbygrupper utan att bekanta sig och handleda barn och ungdomar till existerande klubb- och fritidsverksamheter samt ta i beaktande deras individuella behov och möjligheter att delta i fritidsaktiviteter. Fritidstutor kartlägger barns och ungdomars  nuvarande läge av fritidsverksamhet (t.ex. hobbyenkät) samt deras önskningar och behov. Tutor tar hand om individuella servicehandledning och delaktiggör  vårdhavaren vid behov. Målet är att erbjudande av fritidstjänster över organisationsgränser och efterfrågan skulle mötas ännu bättre och att information nås rätta personer på rätt sätt och i rätt tid. Mållgruppen är  speciellt barn och ungdomar som är i sårbara ställningar.


Lopulta kävi kuitenkin niin, että lautakunnan kokouspäivänä olin vatsataudissa. Olin onneksi kertonut lautakunnan jäsenistölle jo muutamaa päivää aikaisemmin mitä aion tuoda kyseiseen pykälään sekä keskustellut asiasta viranhaltijoiden kanssa. Myös onneksi varajäseneni pääsi kokoukseen ja hän otti kopin esityksestäni - siitä suuri kiitos vihreiden Marion Lepistölle!

Lautakunta hyväksyi esityksen.